”Pitäisikö minun kertoa itsestäni jotain? Mutta mitä? Ja miten niin, ettei se kuulosta oudolta tai liian paljastavalta?”
Tämä on tosi yleinen kysymys yrittäjiltä, jotka aloittelevat sähköpostimarkkinointia. Itse olisin mieluimmin pysynyt piilossa, kaukana kamerasta ja kadonnut firman logon taakse.
Mutta vastaus on: kyllä, itsestä kannattaa kertoa. Mutta vain juuri sen verran, että synnytät yhteyden.
Sähköposti on henkilökohtainen kanava. Siksi on luonnollista, että sen takaa löytyy ihminen, ei kasvoton yritys. Ihminen on luonnostaan utelias. Ainakin minä haluan tietää, kenen kanssa asioin.
Kun lukija tietää, kuka olet, miksi teet tätä työtä ja mitä arvoja edustat, hän alkaa miettiä: “Onkohan tämä se tyyppi, jonka puoleen voisin joskus kääntyä?”
Mutta sinun ei tarvitse aloittaa tarinaasi lapsuudesta eikä jakaa elämästäsi kaikkea.
Kyse on yhteyden ja luottamuksen rakentamisesta, ei päiväkirjasta. Yhteys vois syntyä pienillä jutuilla – omat kokemuksesi, joihin lukija samaistuu. Tai hankkimasi osaaminen, josta voi olla lukijalle hyötyä.
Esimerkki: “Muistan vielä hyvin, kun ensimmäisen kerran yritin tehdä sähköpostilistaa. Olin aivan pihalla koko systeemistä ja pelotti, että teen jotain väärin.”
Tällainen hetki kertoo: minä tiedän miltä sinusta tuntuu. Olen ollut samassa veneessä.
Kyllä, olen lähettänyt viestejä, joissa on ollut rikkinäisiä linkkejä. Olen lähettänyt keskeneräisiä viestejä.
Ihmiset eivät kiinnostu vain siitä mitä teet – vaan siitä, miksi teet sitä.
Esimerkki: “Olen nähnyt liian monta yrittäjää, jotka yrittävät pärjätä yksin markkinoinnin kaaoksessa. Haluan tehdä siitä selkeämpää.”
Kyllä, takkusin itse sähköpostiohjelman erinäisten asetuksien kanssa ja enkä osannut käyttää sen toiminnallisuuksia, kun en ehtinyt opettelemaan. Enkä etsinyt oppaita..
Puhu omalla äänelläsi. Käytä sanoja, joita käyttäisit oikeassa keskustelussa. Jos olet rempseä, älä yritä kuulostaa viralliselta. Jos olet rauhallinen ja analyyttinen, älä väkisin käytä huutomerkkejä ja ilotulitusta.
Juu, en ole se tyyppi, joka lykkää hymiöitä joka paikkaan tai o
Tätä moni miettii. Mutta mitä sitten? Kaikki eivät kiinnostu samoista asioista, eivätkä kaikki tarvitse sinun palvelujasi tai tuotteitasi – eivät nyt, eivätkä tulevaisuudessa. Silloin on parempi, että he eivät roiku listallasi ja laske avaamisprosentteja.
Keskity niihin, joita voit auttaa! Niihin, jotka tarvitsevat palvelujasi tai tuotteitasi. Tarjoa heille kiinnostavaa lukemista.
Muista: ihmiset eivät kaipaa täydellisiä asiantuntijoita, vaan luotettavia kanssakulkijoita.
Jos onnistut viesteissäsi kertomaan, että:
– ymmärrät, missä lukija on nyt
– tiedät, mihin hän haluaa päästä
– ja voit auttaa häntä siinä matkassa
niin silloin olet jo paljon lähempänä luottamusta kuin mihin moni iso brändi ikinä pääsee.
Hetkiä, joihin asiakas voi samaistua
Oman miksi-tarinasi
Persoonallinen, inhimillinen, kannustava kirjoitustapa
Rohkeus olla ihminen – ei brändi
Seuraavassa blogikirjoituksessa katsotaan tarkemmin, millainen rakenne toimii sähköpostisarjassa, jos haluat johdattaa lukijan lempeästi kohti asiakkuutta – ilman että se tuntuu myynniltä.