Sähköpostimarkkinointi | Outi Pettersson

Miksi ihmiset antaisivat sinulle sähköpostiosoitteensa?

Kukaan ei halua postilaatikkoonsa turhia viestejä. En minä ainakaan. Postilaatikko pullistelee muutenkin ihan tarpeeksi lukemattomista viesteistä. Silti sähköpostilista on yksi tehokkaimmista tavoista kasvattaa yritystä pitkäjänteisesti. 

Miksi?

Koska some-tilit voivat kadota. Algoritmit voivat vaihtua ja näkyvyytesi putoaa. Kilpailija tehostaa omaa sometustaan ja kiilaa sinun julkaisujesi ohi. Et voi oikeastaan mitään sille, kuinka hyvin julkaisusi näkyy, ellet tee niin rautaista sisältöä, joka kiinnostaa väkeä ihan hulluna. Ja silloinkaan et voi tietää, näkeekö julkaisusi sellaiset henkilöt, joille ne on tarkoitettu.

Mutta oma sähköpostilista – se on sinun omasi. Siellä on ne ihmiset, jotka ovat antaneet sinulle luvan pitää yhteyttä ja lähettää viestejä. Tuota lupaa kannattaa hoitaa huolella ja harkiten. Kuin hyvää ystävyyttä.

Mistä sitten saat ne tilaajat sähköpostilistallesi? Mietit varmaan, miksi kukaan antaisi mulle sähköpostiosoitteensa?

Vastaus on: Jos he kokevat saavansa siitä jotain aidosti hyödyllistä ja kiinnostavaa.

Ja juuri siksi tarvitset liittymislahjan.

Mikä on liittymislahja?

Olet saattanut kuulla liidimagneeteista eli liittymislahjoista ja pohtinut, mihin ihmeeseen tarvitset sellaista. Liittymislahja on joku pieni, mutta arvokas juttu, jonka annat ihmiselle kiitokseksi siitä, että hän liittyy sinun sähköpostilistallesi. Se voi olla esimerkiksi:

  • kutsu maksuttomaan webinaariin
  • tarkistuslista tai miniohje
  • lyhyt opas tai video
  • sähköpostikurssi

Tärkeintä on, että se ratkaisee pienen, mutta tärkeän ongelman, joka sinun ihanneasiakastasi juuri nyt mietityttää.

Esimerkiksi:

  • Jos tarjoat viestintäpalveluita, se voisi olla “5 virhettä, jotka vesittävät hyvän viestin”.
  • Jos olet hieroja, se voisi olla “3 helppoa kehonhuoltoliikettä kiireiselle arjelle”
  • Jos tarjoat remonttipalveluja, se voisi olla opas ”Ota huomioon nämä asiat, kun suunnittelet remonttibudjettia”

Miten annan liittymislahjan ja saan sähköpostiosoitteen?

Tarvitset tilaus- tai liittymislomakkeen – eli pienen lomakkeen, johon ihminen täyttää nimensä ja sähköpostiosoitteensa. Tietojen tallettamisen jälkeen sähköpostiohjelmasi lähettää hänelle automaattisesti liittymislahjan. Tallennuksen yhteydessä ohjelma voi jopa liittää henkilön tietoihin, minkä lahjan hän on tilannut sinulta. Tämä kaikki voidaan tehdä helposti ja ilman koodausosaamista. 

Mistä ne ihmiset tietävät, mitä minulla on annettavaa ja miten he löytävät sen lomakkeen?

Tässä kolme askelta alkuun:

1. Tee näkyvä ja houkutteleva liittymiskutsu.

Liittymislomake ei saa jäädä piiloon. Tee siitä selkeä ja kutsuva. Kerro, mitä ihminen saa ja kenelle se on tarkoitettu.

👉 Esimerkki: “Lataa maksuton opas: 5 vinkkiä, joilla yrittäjä saa lisää aikaa kalenteriin. Sopii sinulle, joka haluat keskittyä olennaiseen.”

2. Kerro liittymislahjasta sinun omissa kanavissasi.

Julkaise liittymislinkki Instagramissa, Facebookissa, LinkedInissä tai missä ikinä oletkaan. Kerro omin sanoin, miksi halusit tehdä tämän sisällön ja mitä hyötyä siitä on. Voit vaikka jakaa oman kokemuksesi:

👉 “Kun itse aloitin yrittäjänä, käytin aivan liikaa aikaa asioihin, joita olisi voinut automatisoida. Siksi tein tän listan muille.”

3. Puhu yhdelle ihmiselle.

Unohda hienot sanat ja markkinointitermit. Kirjoita niin kuin puhuisit yhdelle ihmiselle, joka miettii juuri nyt sitä asiaa, miten sinä voit auttaa.

✨ Bonusvinkki:

Hyödynnä myös tuttavaverkostoa. Jos tiedät, että joku hyötyisi liittymislahjasta, lähetä hänelle henkilökohtainen viesti ja pyydä vinkkaamaan muillekin. Tämä ei ole tyrkyttämistä – tämä on ihmisten auttamista.

Seuraavassa blogijutussa puhutaan siitä, miten sinun ensimmäisestä sähköpostiviestistäsi voi tulla alku hyvälle asiakassuhteelle – ja miksi se tilaisuus kannattaa käyttää hyvin.

Scroll to Top