Tervetuloviestisi on ensivaikutelma asiakkaalle

Ensimmäinen sähköpostisi on tärkeämpi kuin uskot – näin aloitat hyvän asiakassuhteen heti

Oletko koskaan tilannut jonkun ilmaisen oppaan tai ilmoittautunut maksuttomaan webinaariin? Sähköpostiisi on tupsahtanut ensimmäinen viesti ja se on jo saanut karvasi pystyyn? Mitä olet tehnyt?

Nyt mietit yrittäjänä, että miten vältät tuon katastrofin – ihminen poistuu postituslistaltasi ennen kuin on sinne kunnolla päässytkään. Mitä ihmettä sille ihmiselle pitäisi ensimmäiseksi kirjoittaa?

Ei hätää. Tämä hetki on tärkeä, mutta sen ei tarvitse olla vaikea.

Tervetuloviestisi on ensivaikutelma - jonka haluat säilyvän positiivisena ja vetovoimaisena

Tämä ensivaikutelman hetki on tärkeä: annat sen itsestäsi ja yrityksestäsi – nyt suoraan vastaanottaan sähköpostiin. Hän on sanonut sinulle jo kerran ”kyllä” tilatessaan liittymislahjan. Nyt hän miettii, oliko se hyvä päätös.

Jos ensimmäinen viestisi on kliininen ”Moikka, tässä latauslinkki!”, hukkasit juuri upean mahdollisuuden. Ensivaikutelman voit tehdä vain kerran – ja tuo sähköposti joko innostaa tilaajan käyttämään sen lahjasi tai poistumaan jopa ennen sitä.

Mutta jos tuo viesti huokuu aitoutta ja tarjoaa kiinnostavaa, innostavaa juttua heti alkuunsa – se voi olla alku pitkäaikaiselle suhteelle.

Tavoitteena ei ole myydä – vaan tutustua

Tämä ei ole se hetki, kun aloitat tykittämään myyntiä. Nyt ruvetaan rakentamaan luottamusta. Vastaanottajan pitää saada hyvä fiilis siitä, että

– sinä olet ihminen, etkä robotti

– sinä ymmärrät, millaisten asioiden kanssa hän painii

– sinä osaat auttaa häntä ja haluat aidosti olla avuksi

– hän teki oikean valinnan liittymällä listallesi ja tilaamalla lahjasi

Mitä ensimmäiseen sähköpostiin kannattaa kirjoittaa?

Tässä on hyvä, toimivaksi testattu runko:

  1. Kiitä ja toivota tervetulleeksi
    ”Aivan mahtavaa, että halusit tulla mukaan – lämpimästi tervetuloa!”
  2. Kerro, miksi loit liittymislahjan
    ”Olen itse tuskaillut näiden asioiden kanssa. Tein tämän oppaan, koska olen nähnyt monta muutakin ihmistä etsimässä vastauksia näihdin asioihin. Halusin tehdä tästä helpompaa muille ilman, että…”
  3. Kerro, mitä seuraavaksi on luvassa
    ”Tulen laittamaan sinulle silloin tällöin viestejä, joissa jaan vinkkejä, ideoita ja joskus myös kurkistuksia kulissien taakse. Tarkoitus on, että ne auttavat sinua eteenpäin.”
  4. Kutsu vastaamaan / reagoimaan
    ”Jos haluat, vastaa tähän viestiin ja kerro, missä sinä tällä hetkellä kaipaisit eniten apua – luen jokaisen vastauksen ja vastaan mielelläni sinulle!”
  5. Muistuta lahjasta ja ohjaa lataamaan se
    ”Löydät oppaan suoraan tästä linkistä: [linkki]”
Muista kirjoittaa persoonallisesti omalla äänelläsi, kuin puhuisit kaverille. Unohda kankea virkamieskieli ja liian jäykät lauserakenteet. Lyhyet napakat lauseet varmistavat luettavuuden. Positiivinen ja innostava sävy tekee paljon.

Bonus: Näytä itsesi ihmisenä

Pieni kurkistus sinun persoonaasi tekee ihmeitä. Kerro vaikka, missä vaiheessa yritit itse jotain samaa, missä lukijasi on nyt. Se rakentaa yhteyttä ja inhimillisyyttä:

👉 “Mä muistan vieläkin, kun takkusin ekan sähköpostityökalun kanssa ja olin varma, että mokaan kaiken. Mutta tässä sitä ollaan – ja nyt haluan tehdä sulle tästä helpompaa.”

Tärkeintä on aloittaa pitkäaikainen suhde, aloitussähköposti ei ole vain nopea suoritus

Sähköpostilistan rakentaminen ei ole nopea kampanja. Se on suhde. Ensimmäinen viesti on sinun ensimmäinen “hei” uudelle tutulle – ja se kannattaa käyttää hyvin. 

Jos ensimmäinen viestisi tuntuu aidolta, lämminhenkiseltä ja innostavaltakin, vastaanottaja jää mielellään kuulolle. Odottamaan, mitä seuraavassa viestissä mahtaa tulla. Ja sitä seuraavassa.. 

Ja juuri silloin sähköpostimarkkinointi alkaa tehdä taikojaan. ✨

Seuraavassa jutussa jatketaan siitä, miten rakennetaan automaattinen tervetuloviestien sarja, joka vie kiinnostuneen lukijan yhä lähemmäs asiakkaaksi ryhtymistä – ilman tyrkyttämistä.

Scroll to Top