Mistä sähköpostimarkkinoinnissa kannattaa oikeasti aloittaa?

Facebook
Twitter
LinkedIn

Miltä sähköpostimarkkinointi kuulostaa sinusta? Isolta? Vaikealta? Monimutkaiselta? Ehkä pelottavaltakin?

Eri puolilla markkinointikouluttajat suosittelevat: ”Tee houkutteleva liidimagneetti!” ”Luo automaatioputki, joka myy puolestasi!” ”Rakenna
tehokas lanseerausstrategia!”

Ja sä mietit: “Entä jos mä en edes tiedä, mitä nuo tarkoittavat?” Et ole yksin. Todella moni yrittäjä on hämmennyksissä tuon markkinointijargonin kanssa, kun kukaan ei oikeasti selitä, mitä ne käytännössä tarkoittavat. Miten minä juuri omassa yrityksessäni voisin hyödyntää tuollaisia?

Sinun ei tarvitsekaan tietää ja ymmärtää kaikkea vielä. Tämä blogisarja auttaa sinua ymmärtämään näitä asioita.

Aloita miettimällä kahta asiaa

1. Kenelle sinä haluat lähettää viestejä?

Usein suositellaan pohtimaan ihanneasiakastasi. Määrittelemään tarkasti ihanneasiakkaasi profiilin: ikä, sukupuoli, millainen ihminen hän on, mitä hän tekee työkseen, mitä harrastaa, missä asuu, mitä… Jopa antamaan nimi hänelle!

Minusta tuntui kovin vaikealta määritellä ihanneasiakasta noin tarkasti. Jotenkin turhaltakin. Mutta on tuossa perää. Kun jollain tavalla saan mieleeni ihanneasiakkaani, minun on paljon helpompi puhua tai kirjoittaa hänelle.

On paljon mukavampi jutella ihmiselle, jonka ”tunnen” kuin vieraalle ihmiselle. Silloin viestistäni tulee myös läheisempi, ymmärrettävämpi ja luottamusta herättävämpi. Tutulle tulee juteltua ja kirjoitettua rennommin, eikä ole tarve päteä. Ei tule käytettyä liian vaikeaa kieltä tai outoja sanoja ilman, että selittää ne.

2. Millaista hyötyä haluat antaa lukijalle?

Kun olet miettimässä sähköpostiviestejäsi, mieti aina, miksi lukijan pitäisi juttu lukea. Mitä hyötyä annat hänelle? Millä tavalla autat lukijaa?

Sähköpostiviestintä ei saa olla pelkästään myyntiviestintääsi. Erittäin harva meistä jaksaa kuukaudesta tai viikosta toiseen lukea viestejä, joissa lähettäjä aina myy jotain. Moni lukee viestejä, koska ne ovat viihdyttäviä, hän oppii jotain uutta, hän oivaltaa uusia asioita ja hän kokee saavansa viestien lukemisestä hyötyä.

Toki sinulla yrittäjänä on taka-ajatus, että jonain päivänä viestiesi lukijasta tulee asiakkaasi tai hän ostaa sinulta jotain muuta kuin mitä on jo ostanut. Sinun ei tarvitse opetella markkinointiguruksi tai osata kirjoittaa täydellisiä viestejä.

Sinun tehtävänä on sähköpostimarkkinointisi avulla rakentaa luottamusta. Herättää lukija huomaamaan, että sinulla on sellaisia asioita tai tietoja, joita hän kaipaa ja tarvitsee. Kun hänellä on oikea aika ja tarve, silloin hän muistaa sinut ja sinun tuotteesi tai palvelusi.

Mutta ennen kuin pääset lähettämään kenellekään sähköpostiviestejä, sinun pitää saada lupa siihen, saada ihminen antamaan sähköpostiosoitteensa sinulle.

Näin pääset alkuun sähköpostiosoitteiden keräämisessä

Kuvittele ensimmäinen kohtaaminen mahdollisen asiakkaasi kanssa. Mitä haluat antaa juuri hänelle? Kyllä – mitä haluat antaa hänelle?

1. Luo yksi kiinnostava ja hyödyllinen sisältö, jonka ihmiset haluavat saada

Se voi olla kutsu maksuttomaan webinaariin, tarkistuslista, miniohje, video, pdf… Jotain sellaista, jonka ihminen kokee niin arvokkaaksi, että hän luovuttaa mielellään sinulle sähköpostiosoitteensa saadakseen tuon lahjan.

2. Tee yksinkertainen lomake, jolla sen voi tilata

Mitä tietoja tarvitset voidaksesi lähettää sähköpostia ihmiselle? Tietosuojasäädösten (GDPR) mukaisesti et saa kerätä sellaisia tietoja ihmisistä, mitä et tarvitse.

Maksuttoman lahjan toimittamiseen tarvitset todennäköisesti vain nimen – ehkä vain etunimen – ja sähköpostiosoitteen. Jos asiakkaasi ovat yrityksiä, niin myös yrityksen nimi on hyödyllinen tieto.

Saatat miettiä, että haluat tietää ihmisestä enemmänkin. Haluat ehkä tietää, mistä tuotteista tai palveluistasi hän on kiinnostunut. Sitä sinun ei kuitenkaan tarvitse kysyä. Sen voit helposti teknisesti kerätä lomakkeen taustalla esimerkiksi ”Opas X” tai ”Video S”. Mitä helpompaa ihmisen on tilata lahjasi, sitä varmemmin kiinnostunut ihminen täyttää lomakkeen ja liittyy samalla sähköpostilistallesi.

3. Kirjoita yksi tervetuloviesti, jossa kiität ja esittelet itsesi

Nyt on aika kirjoittaa ensimmäinen viestisi: Tervetuloviesti ihmiselle, kun hän on tilannut maksuttoman lahjasi. Kiität häntä tilauksesta ja kerrot hieman itsestäsi ja miksi lahjan teit. Toivot, että hän saa kaipaamaansa apua tai neuvoja lahjastasi.

Kirjoita kuin ystävälle. Ole ihminen ihmiselle. Älä myy, äläkä markkinoi.

Siinä se alku on. Ei vielä mitään sen monimutkaisempaa, ei automaatioita tai sähköpostisarjoja. Vain yksi kohtaaminen. Yksi kohtaaminen, jossa lahjan antamalla saat itse vastalahjana ihmisen sähköpostiosoitteen.

Kun olet tämän pohjan tehnyt, voimme ruveta miettimään jatkoviestejä, luottamuksen rakentamista pidemmän päälle ja automaatioiden hyödyntämistä.

Ensin kuitenkin – aloita ihmisestä. Kenen haluat löytävän sinut ja tuotteesi tai palvelusi? Mitä hyötyä voit hänelle antaa? Millaisen lahjan voit hänelle tarjota?

Blogin seuraavassa kirjoituksessa pohditaan, miten saat ensimmäiset tilaajat liittymään sähköpostilistallesi.

Muita artikkeleita

Scroll to Top