Oletko yrittäjänä miettinyt, mitä sitten, jos sometilisi suljetaan syystä tai toisesta tai joku kaappaa ne haltuunsa?
Laita nyt silmät hetkeksi kiinni ja mieti tilannetta, jossa et yhtäkkiä pääsekään facebook-, instagram- tai tiktok-tilillesi? Millainen tunne valtaa mielesi? Nouseeko syke? Ahdistaako? Purskahdatko itkuun, kun tajuat, että sinne meni ehkä vuosien työ ja tuhannet seuraajat.
Tämä ei valitettavasti ole mahdoton tapaus. Valitettavasti erilaisissa yrittäjäryhmissä Facebookissa tulee vastaan surkeita yrittäjiä, jotka ovat menettäneet yrityksen sometilinsä ja sitä myötä markkinointikanavansa. Usein on kuukausien väsyttävä taistelu edessä, eikä lopputuloksesta edes ole varmuutta, saako tilejä palautettua käyttöön tai oikealle omistajalle.
Kaikki vihaa sähköposteja.
Tai siltä se ainakin tuntuu. Postilaatikko täyttyy uutiskirjeistä, joita kukaan ei lue. Yrittäjä painaa “lähetä”-nappia sydän pamppaillen ja toivoo, että joku klikkaa, joku kiinnostuu. Ja sitten – hiljaisuus.
Jonkun ajan päästä katoaa sähköpostilistalta tilaaja. Ja hiljaisuus jatkuu.
Ymmärrän sinua täysin. Ei kukaan halua olla se, jonka viestit jää lukemattomina postilaatikkoon odottamaan. Ei kukaan halua olla se, joka ärsyttää seuraajiaan spämmiviesteillä. Mutta hei – entä jos mietitään tätä toisinpäin?
Mitä jos sun sometilisi suljetaan tai kaapataan? Miten sä saat sitten yhteyden sinun seuraajiin ja asiakkaisiin? Miten sä teet yritystäsi tunnetuksi ja rakennat luottamsta? Miten sinä kerrot uudesta tuotteesta, kampanjasta, tapahtumasta?
Vastaus on: sähköpostilista
Sähköpostilista on sinun omasi. Se ei ole somen armoilla. Se ei katoa, jos algoritmit muuttuu. Se on kuin oma VIP-klubi niille ihmisille, jotka on valinneet kuulla sinusta ja yrityksestäsi lisää. Ja just siksi sinun ei tarvitse myydä heille koko ajan – vaan voit palvella, ilahduttaa, inspiroida.
Mutta joo, ymmärrän. Ehkä sun päässä jyskyttää: “Mutta mitä minä sinne kirjoitan? Kuka muka haluaisi minun viestejäni? En minä ehdi alkaa miettimään mitään viestisarjoja ja aloitussivuja…”
Tähän on olemassa ratkaisu: rakennetaan sinulle selkeä reitti markkinointiisi. Ihan askel askeleelta. Ja hyvä uutinen on: sinun ei tarvitse tehdä täydellistä sarjaa sähköposteja ja luoda automaatioita aloittaaksesi. Tarvitset vain perustan – ja ensimmäiset askeleet.
Tämä blogisarja on juuri sinua varten. Jos haluat rakentaa oman sähköpostilistan, joka tuo asiakkaita, mutta tuntuu aidolta ja sun näköiseltä, tervetuloa mukaan. En spämmää sua teknisillä termeillä – mä istun sun viereen, autan ja opastan, niin kuin hyvä kartturi tekee.
Seuraavassa kirjoituksessa puhutaan siitä, mistä sähköpostimarkkinoinnissa oikeasti kannattaa aloittaa.


